До питання аналізу діяльності народних зодчих та малярів волині доби бароко

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.280420.43.620

Ключові слова:

храм, дерев’яна церква, теслі, ремісник, план, обробка деревини, проект, креслення, традиції, маляр, художник, ремісничі об’єднання, ікона, розпис

Анотація

Наукова стаття присвячена дослідженню та аналізу діяльності на Волині народних майстрів та їх осередків. Увага приділяється власне вивченню діяльності самодіяльних зодчих – будівничих, які працювали над спорудженням дерев’яних церков, та малярів – іконописців та художників, що працюють над розписами дерев’яних храмів. Актуальність проблематики: наразі ми маємо багато розрізненої, уривчастої інформації щодо народних майстрів, які працювали на Волині за часів панування Речі Посполитої. Імена італійських та польських архітекторів, художників відомі широкому загалу. А хто зводив сільські дерев’яні церкви? Хто їх розписував? Хто виконував для них іконостаси? Які методики, матеріали, традиції використовували народні умільці? На ці та багато інших питань у наш час ми маємо небагато відповідей, тому автори статті, в силу зібраного та опрацьованого матеріалу, прагнуть зробити деякі висновки в цій сфері. Мета статтіприсвячена дослідженню творчості народних умільців – архітекторів, будівничих, живописців, які працювали на теренах Великої Волині у період із кінця XVI і до завершення XVIII століття. Завдання : дослідити наявність на Волині осередків народних зодчих, проаналізувати їх діяльність, взаємовпливи з осередками інших регіонів, виділити основні центри народного зодчества на Волині, охарактеризувати методи діяльності народних волинських будівничих, виділити провідні малярські осередки регіону, дослідити характерні особливості волинських народних живописців доби бароко. Висновки. Автори доводять функціонування на території Волині розгалуженої мережі малярських майстерень та майстерень народних будівничих. Це вказує на спадковість малярських традицій в регіоні та стверджує про функціонування певної системи, яка була вироблена в попередній час і про яку, на жаль, конкретних відомостей мало. Характерна особливість волинського релігійного малярства для даного періоду − цілковите домінування митців українського походження. Ця риса волинського малярського середовища пов'язана з особливостями історичної долі Волині, яка у складі Великого князівства Литовського зберігала певну автономію і завдяки цьому довгий час уникала польського наступу, який почався у XVII ст., після прийняття Люблінської унії. Окрім цього, ми встановили, що волинські традиції дерев’яного зодчества частково залежали від існування об’єднань народних зодчих. Традиції в дерев’яному храмовому будівництві мали глибоке коріння, передавались від покоління до покоління, мали свої регіональні особливості.

Біографії авторів

O. O. Lesyk-Bondaruk, Кафедра образотворчого мистецтва

Кафедра образотворчого мистецтва, канд. арх., доц.

O. P. Berlach, Кафедра образотворчого мистецтва

Кафедра образотворчого мистецтва, канд. арх., доц.

Посилання

Bondarenko G.V. Ponyattya ”Volynʹ” v chasi ta prostori [The concept of "Volyn" in time and space].Velyka Volyn’ [Great Volyn]. Khmelnytskyi – Izyaslav – Shepetivka, 1994, pp. 10–13. (in Ukrainian).

Krikun N. Administrative and territorial structure of Right-Bank Ukraine in the XV-XVIII centuries [Administrative-territorial structure of Right-Bank Ukraine in the XV–XVIII centuries]. Kyiv, 1992, pp. 40–69.

(in Russian).

Vladimir Alexandrovich. Malyari ta merezha malyarsʹkykh oseredkiv Volyni XVII stolittya [Painters and the Network of Painting Cells of Volyn in the 17th Century]. Tezy III Vseukrayinsʹkoyi naukovoyi konferentsiyi [Abstracts of the Third All-Ukrainian Scientific Conference]. Lutsk, 1996, pp. 5–13. (in Ukrainian).

Mankowski T. Lwowskicesh malatsy w XVI and XVII wieky. Lwow, 1938, s. 89. (in Poland).

Girich T. Materialy do istoriyi Ostrozʹkoyi akademiyi [Materials on the history of the Ostroh Academy]. Kiyv, 1990, p. 148. (in Ukrainian).

Shcherbakivsky D. Ukrayinsʹki derev'yani tserkvy. Korotkyy ohlyad rozrobky pytannya [Ukrainian wooden churches. A brief overview of the development of the issue]. Zbirnyk sektsiyi mystetstv. Ukrayinsʹke naukove tovarystvo [Collection of the section of arts. Ukrainian Scientific Society]. Kyiv, 1921. (in Ukrainian).

Ovsiychuk D.A. Maystry ukrayinsʹkoho baroko [Masters of the Ukrainian Baroque]. Kyiv : Scientific Thought, 1991, p. 327. (in Ukrainian).

Lesik A.V. Tvorchestvo narodny`kh masterov Voly`nskoj shkoly` derevyannogo khramovogo stroitel`stva [Creativity of folk craftsmen of Volyn school of wooden temple construction]. Aktual`ny`e nauchny`e issledovaniya v sovremennom mire [Actual scientific research in the modern world]. Vol. 11–7 (31), Pereyaslav – Khmel`niczkij, 2017, pp. 11–17. (in Russian).

Proekty restavratsiyi derevʺyanykh tserkov Volyni [Projects of restoration of Volyn wooden churches]. Instytut Ukrzakhidproektrestavratsiya [Institute of UkrzakhidProject Restoration]. Lviv, 1997, pp. 53–60. (in Ukrainian).

Datsyuk I. Volynsʹka ikona XVII–XVIII st. tradytsiyi ta novatorstvo [Volyn Icon of XVII–XVIII centuries. Traditions and Innovation]. Volynsʹka ikona : tezy IV naukovoyi konferentsiyi [Vlina Icon : Abstracts of the

IV Scientific Conference]. Lutsk, 1998, 130 p. (in Ukrainian).

Goshko Yu.G. Narodna arkhitektura ukrayinsʹkykh Karpat XV–XX st. [Folk architecture of the Ukrainian Carpathians of the XV–XX centuries]. Kyiv : Naukova Dumka Publ., 1987, p. 270. (in Ukrainian).

Zhovkovsky P.M. Ukrayinsʹkyy zhyvopys XVII–XVIII st. [Ukrainian painting of the 17th–18th centuries]. Kyiv, 1978, p. 58. (in Ukrainian).

Sventsytska V. Krizʹ viky i kanony [Through the ages and canons]. Obrazotvorche mystetstvo [Fine Arts]. 1988, no. 4, p. 15. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Наукові дослідження