Варіанти розвитку мережі позашкільної освіти в україні на основі аналізу світових концепцій

Автор(и)

  • I. O. Merylova Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна https://orcid.org/0000-0001-5375-1359

Ключові слова:

позашкільна освіта, заклад позашкільної освіти, система позашкільної освіти, мережа закладів позашкільної освіти, «концепція піклування», «концепція розвитку»

Анотація

Постановка проблеми. Українська національна модель позашкільної освіти унікальна і відображає національну специфіку розвитку суспільства та педагогічної науки. Вона не сприймає прямого запозичення механізмів іншої системи. Всі інтегровані нововведення повинні бути чітко проаналізовані, осмислені та перероблені. Зарубіжний досвід включає в себе кращі зразки розвитку позашкільної освіти [5]. У ряді країн Європи, Китаї, Японії та США, позашкільна освіта сформована згідно з концепцією безперервної освіти. Наразі в Україні склалася модель позашкільної освіти, яка являє собою симбіоз із мережі закладів, підзвітних Міністерству освіти і науки України, а також приватних і комунальних клубів. Позитивна риса цієї системи її гнучкість. Недолік обмежена територіальна розвиненість. Позашкільних навчальних закладів не вистачає: старі палаци піонерів не функціонують, гуртки та секції при школах нечислені і депресивні, аж до повної ліквідації.

Розвиток моделі позашкільної освіти може початися з удосконалення матеріальної бази об'єктів мережі позашкільної освіти. Залишковий мережевий принцип розміщення позашкільних закладів у структурі міста має високий ступінь свободи для розвитку освітніх послуг. В осередках попиту формуються містобудівні вузли із закладів або груп закладів приватної форми власності, спрямовані на задоволення потреб у питаннях позашкільної освіти. Таким чином, суспільство визначає структуру мережі закладів позашкільної освіти та вимоги до місць їх розташування в забудові. На жаль, існуюча нормативна база недостатня для створення повноцінної мережі позашкільних навчальних закладів.

Мета статті: проаналізувати історичні, сучасні вітчизняні та зарубіжні моделі мереж позашкільної освіти та сформувати концептуальні варіанти відновлення і розвитку мережі закладів позашкільної освіти в Україні. Висновки. Виходячи з економічних, демографічних та містобудівних умов, в Україні намітилася тенденція формування мережі позашкільної освіти у вигляді двох можливих моделей згідно з «концепцією піклування» і «концепцією розвитку». Модель мережі позашкільних навчальних закладів, сформована на основі «концепції розвитку», вимагає значних витрат на реновацію і формування розгалуженої мережі державних позашкільних навчальних закладів із максимальним охопленням молоді. У свою чергу, «концепцією піклування» створює менш витратну модель. На базі існуючої мережі державних закладів позашкільної освіти організовується робота тільки з проблемними дітьми. Задоволення попиту на позашкільну освіту решти молоді покладено на приватні установи. Складність полягає в регулюванні приватного сектора мережі. Слід зазначити, що модернізація мережі закладів позашкільної освіти згідно із запропонованими варіантами розвитку дасть позитивний результат.

Біографія автора

I. O. Merylova, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

аспірант.

Посилання

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 23 travnia 1991 № 1060–XII zi zminamy. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy u sferi osvity ta profesiynogo navchanya: zb. zakonodav. aktiv: stanom na 1 liut. 2013. Verkhovna Rada Ukrainy, Komitet z pytan nauky i osvity [About education: The law of Ukraine dated 23.05.1991. Ukraine's legislation on education and training: collection of legislative act. Verkhovna Rada of Ukraine, Committee on Science and Education]. Kiev, 2013, pp. 4-43. (in Ukrainian).

Pro pozashkilnu osvitu: Zakon Ukrainy vid 23 chervnia 2000 № 1841–III zi zminamy.Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy u sferi osvity ta profesiynogo navchanya: zb. zakonodav. aktiv: stanom na 1 liut.2013. Verkhovna Rada Ukrainy, Komitet z pytan nauky i osvity — [About extracurricular education.dated 23.06.2000. Ukraine's legislation on education and training: collection of legislative act. Verkhovna Rada of Ukraine, Committee on Science and Education]. Kiev, 2013, pp. 163-190. (in Ukrainian).

Abrosimova S. Zhurba O. Istorii suspilnogo zhyttia Katerynoslava na pochatku XX st. Doslidzhennia iz istorii Prydniprovia. [The history of social life of Yekaterinoslav on the ear of the XX century. Research from the history of the Dnieper]. Dnipropetrovsk, 1991, pp. 63–67. (in Ukrainian).

Dopolnitel’noe obrazovanie detey [Additional education of children]. Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/ . (in Russian).

Molokov D. S. Zarubezhny opyt predostavleniya uslug v sfere dopolnitel’nogo obrszovaniya detey [Foreign experience in providing services in the field of supplementary education for children]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vesnik, seriya “fiziko- pedagogicheskie nauki”- Yaroslavl Pedagogical Bulletin, a series of "Psycho-pedagogical sciences." 2013, no. 1, vol. 2, pp. 225-231. (in Russian).

Posle urokov ot Yaponii do Frantsii [After lessons from Japan to France]. Available at: http://prosvpress.livejournal.com/74132.html. (in Russian).

Roytblat O. V. Razvitie neformal’nogo obrazovaniya v sovremennom sotsiokul’turnom prostranstve Rossii [Development of non-formal education in the contemporary socio-cultural space of Russia]. Chelovek i obrazovanie. Akadem.vesnik Instituta ped.obrazovaniya i obrazovaniya vzroslykh - A man and education. Academic Bulletin of Institute of pedagogical education and adult education. RAO. 2013, no. 1 (34) — pp. 25-28. (in Russian).

Statisticheskiy sbornik “Regiony Ukrainy” [Statistical digest «Regions of Ukraine»]. Available at: http://www.mon.gov.ua/ru (in Ukrainian)

Khan N. N., Kolumbaeva S. J., Zheksenbaeva W. B. Tendentsii sotsial’nogo vospitaiya v sisteme dopolnitel’nogo (neformal’nogo) obrazovaniya [Trends of social education in the system of additional (non-formal) education]. Materials IX «Naukowa przestrzen Europy-2013». Poland, 2013, pp. 52-61-46

Chepelyk V. V. Ukrainskyi arkhitekturnyi modern [Ukrainian architectural modernism]. Kuiv , KNUCA, 2000. 378p.

Akiha Ward Cultural Center / Chiaki Arai Urban and Architecture Design. Available at: http://www.archdaily.com/518954/akiha-ward-cultural-center-chiaki-arai-urban-and-architecture-design.

Culture Complex De Nieuwe Kolk / De Zwarte Hond. Available at http://www.archdaily.com/514880/culture-complex-de-nieuwe-kolk-de-zwarte-hond.

Elementary School in Velká Chuchle / Grido; Peter Sticzay-Gromski, Juraj Kováč, Valérius Lalkovič .Avaliable at: http://www.archdaily.com/315322/elementary-school-in-velka-chuchle-grido.

Open Architecture: Geuha Youth and Cultural Center. Available at: http://www.archdaily.com/276957/gehua-youth-and-cultural-center-open-architecture.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Архітектура