Варіанти розвитку мережі позашкільної освіти в україні на основі аналізу світових концепцій
Ключові слова:
позашкільна освіта, заклад позашкільної освіти, система позашкільної освіти, мережа закладів позашкільної освіти, «концепція піклування», «концепція розвитку»Анотація
Постановка проблеми. Українська національна модель позашкільної освіти унікальна і відображає національну специфіку розвитку суспільства та педагогічної науки. Вона не сприймає прямого запозичення механізмів іншої системи. Всі інтегровані нововведення повинні бути чітко проаналізовані, осмислені та перероблені. Зарубіжний досвід включає в себе кращі зразки розвитку позашкільної освіти [5]. У ряді країн Європи, Китаї, Японії та США, позашкільна освіта сформована згідно з концепцією “безперервної освіти”. Наразі в Україні склалася модель позашкільної освіти, яка являє собою симбіоз із мережі закладів, підзвітних Міністерству освіти і науки України, а також приватних і комунальних клубів. Позитивна риса цієї системи – її гнучкість. Недолік – обмежена територіальна розвиненість. Позашкільних навчальних закладів не вистачає: старі палаци піонерів не функціонують, гуртки та секції при школах нечислені і депресивні, аж до повної ліквідації.
Розвиток моделі позашкільної освіти може початися з удосконалення матеріальної бази об'єктів мережі позашкільної освіти. Залишковий мережевий принцип розміщення позашкільних закладів у структурі міста має високий ступінь свободи для розвитку освітніх послуг. В осередках попиту формуються містобудівні вузли із закладів або груп закладів приватної форми власності, спрямовані на задоволення потреб у питаннях позашкільної освіти. Таким чином, суспільство визначає структуру мережі закладів позашкільної освіти та вимоги до місць їх розташування в забудові. На жаль, існуюча нормативна база недостатня для створення повноцінної мережі позашкільних навчальних закладів.
Мета статті: проаналізувати історичні, сучасні вітчизняні та зарубіжні моделі мереж позашкільної освіти та сформувати концептуальні варіанти відновлення і розвитку мережі закладів позашкільної освіти в Україні. Висновки. Виходячи з економічних, демографічних та містобудівних умов, в Україні намітилася тенденція формування мережі позашкільної освіти у вигляді двох можливих моделей згідно з «концепцією піклування» і «концепцією розвитку». Модель мережі позашкільних навчальних закладів, сформована на основі «концепції розвитку», вимагає значних витрат на реновацію і формування розгалуженої мережі державних позашкільних навчальних закладів із максимальним охопленням молоді. У свою чергу, «концепцією піклування» створює менш витратну модель. На базі існуючої мережі державних закладів позашкільної освіти організовується робота тільки з проблемними дітьми. Задоволення попиту на позашкільну освіту решти молоді покладено на приватні установи. Складність полягає в регулюванні приватного сектора мережі. Слід зазначити, що модернізація мережі закладів позашкільної освіти згідно із запропонованими варіантами розвитку дасть позитивний результат.
Посилання
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 23 travnia 1991 № 1060–XII zi zminamy. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy u sferi osvity ta profesiynogo navchanya: zb. zakonodav. aktiv: stanom na 1 liut. 2013. Verkhovna Rada Ukrainy, Komitet z pytan nauky i osvity [About education: The law of Ukraine dated 23.05.1991. Ukraine's legislation on education and training: collection of legislative act. Verkhovna Rada of Ukraine, Committee on Science and Education]. Kiev, 2013, pp. 4-43. (in Ukrainian).
Pro pozashkil’nu osvitu: Zakon Ukrainy vid 23 chervnia 2000 № 1841–III zi zminamy.Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy u sferi osvity ta profesiynogo navchanya: zb. zakonodav. aktiv: stanom na 1 liut.2013. Verkhovna Rada Ukrainy, Komitet z pytan nauky i osvity — [About extracurricular education.dated 23.06.2000. Ukraine's legislation on education and training: collection of legislative act. Verkhovna Rada of Ukraine, Committee on Science and Education]. Kiev, 2013, pp. 163-190. (in Ukrainian).
Abrosimova S. Zhurba O. Istorii suspilnogo zhyttia Katerynoslava na pochatku XX st. Doslidzhennia iz istorii Prydniprovia. [The history of social life of Yekaterinoslav on the ear of the XX century. Research from the history of the Dnieper]. Dnipropetrovsk, 1991, pp. 63–67. (in Ukrainian).
Dopolnitel’noe obrazovanie detey [Additional education of children]. Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/ . (in Russian).
Molokov D. S. Zarubezhny opyt predostavleniya uslug v sfere dopolnitel’nogo obrszovaniya detey [Foreign experience in providing services in the field of supplementary education for children]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vesnik, seriya “fiziko- pedagogicheskie nauki”- Yaroslavl Pedagogical Bulletin, a series of "Psycho-pedagogical sciences." 2013, no. 1, vol. 2, pp. 225-231. (in Russian).
Posle urokov ot Yaponii do Frantsii [After lessons from Japan to France]. Available at: http://prosvpress.livejournal.com/74132.html. (in Russian).
Roytblat O. V. Razvitie neformal’nogo obrazovaniya v sovremennom sotsiokul’turnom prostranstve Rossii [Development of non-formal education in the contemporary socio-cultural space of Russia]. Chelovek i obrazovanie. Akadem.vesnik Instituta ped.obrazovaniya i obrazovaniya vzroslykh - A man and education. Academic Bulletin of Institute of pedagogical education and adult education. RAO. 2013, no. 1 (34) — pp. 25-28. (in Russian).
Statisticheskiy sbornik “Regiony Ukrainy” [Statistical digest «Regions of Ukraine»]. Available at: http://www.mon.gov.ua/ru (in Ukrainian)
Khan N. N., Kolumbaeva S. J., Zheksenbaeva W. B. Tendentsii sotsial’nogo vospitaiya v sisteme dopolnitel’nogo (neformal’nogo) obrazovaniya [Trends of social education in the system of additional (non-formal) education]. Materials IX «Naukowa przestrzen Europy-2013». Poland, 2013, pp. 52-61-46
Chepelyk V. V. Ukrainskyi arkhitekturnyi modern [Ukrainian architectural modernism]. Kuiv , KNUCA, 2000. 378p.
Akiha Ward Cultural Center / Chiaki Arai Urban and Architecture Design. Available at: http://www.archdaily.com/518954/akiha-ward-cultural-center-chiaki-arai-urban-and-architecture-design.
Culture Complex De Nieuwe Kolk / De Zwarte Hond. Available at http://www.archdaily.com/514880/culture-complex-de-nieuwe-kolk-de-zwarte-hond.
Elementary School in Velká Chuchle / Grido; Peter Sticzay-Gromski, Juraj Kováč, Valérius Lalkovič .Avaliable at: http://www.archdaily.com/315322/elementary-school-in-velka-chuchle-grido.
Open Architecture: Geuha Youth and Cultural Center. Available at: http://www.archdaily.com/276957/gehua-youth-and-cultural-center-open-architecture.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Договір про передачу авторського права