Теоретичні аспекти визначення і взаємодії зацікавлених груп осіб у проектах

A. I. Bilokon, S. A. Malanchiy, T. A. J. Alqubailat

Анотація


Вивчається історія розвитку теорії зацікавлених сторін, виконано огляд наявного наукового досвіду і способів її застосування. Коротко викладено основні положення теорії, розглянуто моделі, сформовані на їх основі. На основі даного огляду створено таблицю «Моделі зацікавлених груп осіб».

Виявлено, що процеси управління взаємовідносинами із зацікавленими групами і механізми оцінювання ефективності цього управління не отримали ще відповідного системного розвитку ні в теорії, ні на практиці. Вирішення проблеми вимагає розроблення цілісної методології, базисом якої є визначення та класифікація стейкхолдерів.


Ключові слова


проекти; оточення проектів; визначення та взаємодії зацікавлених груп осіб

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Freeman R.E. Strategic management. A stakeholder approach. Boston: Pit-man, 1984, pp. 40-52.

Freeman R.E. The Stakeholder Approach Revisited. Zеitschrift für wirtschafts- und unternehmensethik.2004, vol. 5, no. 3, pp. 228-241.

Freeman R.E. and Evan W. Corporate Governance: A Stakeholder Interpretation. Journal of Behavioral Economics, 1990, vol. 19, no. 4, pp. 337-359.

British Standards Institution. Project management. Guide to project management. London: BSI standards, 2002, 62 p.

Post J.E., Preston L.E. and Sachs S. Redefining the Corporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth. Stanford:Stanford University Press, 2002, 376 p.

Petrov M.A Mekhanizmy soglasovaniya pozitsij zainteresovannykh storon v processe razrabotki i realizatsii strategii firmy: dis. kand. ekon. nauk: 08.00.05 [Mechanisms of coordination of stakeholders positions in the process of developing and implementing the company's strategy: Cand. Sc. (Econ.) Diss.: 08.00.0]. Sankt-Peterburg. gos. un-t. Sankt- Peterburg, 2005, 211 p. (in Russian).

Petrov M.A. Teoriya zainteresovannykh storon: puti prakticheskogo primenenija [Stakeholder theory: the practical application]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Serija 8: Menedzhment [Bulletin of St. Petersburg State University. Series 8: Management], 2004, iss. 2, pp 51-68. (in Russian).

Pleshkova T.Yu. Upravlenie otnosheniyami s zainteresovannymi storonami kak faktor formirovaniya innovacionnogo klimata vuza: dis. kand. ekon. nauk: 08.00.05 [Managing relationships with stakeholders as a factor of innovation, cli- mate high school: Cand. Sc. (Econ.) Diss.: 08.00.05]. Vladivostok. gos. un-t ekonomiki i servisa. Vladivostok, 2009, 170 p. (in Russian).

Nili J., Adame K. and Kennerli M. Prizma effektivnosti. Karta sbalansirovannyh pokazatelej dlja izmerenija uspeha v biznese i upravlenija im [Prism efficiency. The balanced scorecard for measuring success in business and manage- ment]. Moskva: Balans-Klub, 2003, 400 p.

Clarkson M. The Corporation and its stakeholders. Tthe Classic and Contemporary Readings. Toronto: University of Toronto Press, 1998, 363 p. (in Russian).

Fassin Y. The Reasons Behind Non-Ethical Behaviour in Business and Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 2005, vol. 60, no. 3, pp. 317-331.

Fletcher A., Guthrie J., Steane P., Göran R.P. and Pike S. Mapping stakeholder perceptions for a third sector organiza- tion. Journal of Intellectual Capital. 2003, vol. 4, no. 4, pp. 507-527.

Frooman J. Stakeholder influence strategies. Academy of Management Review, 1999, vol. 24, no. 2, pp. 191-205.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Freeman R. E. Strategic management. A stakeholder approach / R. E. Freeman. – Boston : Pit-man, 1984. – P. 40-52.

 

Freeman R. E. The stakeholder approach revisited / R. E. Freeman // Zеitschrift für wirtschafts- und unternehmens- ethik. – 2004. – Vol. 5, № 3. – P. 228-241.

 

Freeman R. E. Corporate governance. A stakeholder interpretation / R. E. Freeman, W. М. Evan // Journal of behavior- al economics. – 1990. – Vol. 19, № 4. – P. 337-359.

 

Project management. Part 1 : Guide to project management / British standards institution. – London : BSI standards, 2002. – 62 p.

 

Post J. E. Redefining the corporation. Stakeholder management and organizational wealth / Post J. E., Preston L. E., Sachs S. – Stanford : Stanford University Press, 2002. – 376 p.

 

Петров М. А. Механизмы согласования позиций заинтересованных сторон в процессе разработки и реализации стратегии фирмы : дис. ... канд. экон. наук : 08.00.05 / Петров Марат Александрович ; Санкт-Петербург. гос. ун-т. – Санкт-Петербург, 2005. – 211 с.

 

Петров М. А. Теория заинтересованных сторон: пути практического применения / М. А. Петров // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8 : Менеджмент. – 2004. – Вып. 2. – С. 51-68.

 

Плешкова Т. Ю. Управление отношениями с заинтересованными сторонами как фактор формирования инно- вационного климата вуза : дис. ... канд. экон. наук : 08.00.05 / Плешкова Татьяна Юрьевна ; Владивосток. гос. ун-т экономики и сервиса. – Владивосток, 2009. – 170 с.: ил.

 

Нили Э. Призма эффективности. Карта сбалансированных показателей для измерения успеха в бизнесе и управления им / Энди Нили, Крис Адамс, Майк Кеннерли ; пер. с англ. А. С. Шагоян. – Днепропетровск : Ба- ланс-Клуб, 2003. – 400 с.

 

The corporation and its stakeholders. The classic and contemporary readings / еd. M. Clarkson – Toronto : University of toronto press, 1998. – 363 p.

 

Fassin Y. The reasons behind non-ethical behaviour in business and entrepreneurship / Y. Fassin // Journal of business ethics. – 2005. – Vol. 60, iss. 3. – P. 317-331.

 

Mapping stakeholder perceptions for a third sector organization / Anne Fletcher, James Guthrie, Peter Steane, Göran Roos, Stephen Pike // Journal of intellectual capital. – 2003. – Vol. 4, iss. 4. – P. 507-527.

 

Frooman J. Stakeholder influence strategies / J. Frooman // Academy of management review. – 1999. – Vol. 24, № 2. – P. 191-205.