Глиняний посуд у культурі українського народного житла придніпровського регіону
Ключові слова:
глиняний посуд, українське народне житло, гончарство, культура Придніпров’яАнотація
Постановка проблеми. Житло — необхідна умова існування будь-якої людини, тому в матеріальній культурі кожного народу воно посідає важливе місце. В екстер’єрі етнічне виражається, переважно, у способі оформлення окремих елементів житла та надвірних споруд. Більшу етнічну специфіку несе інтер’єр житла, який залежить від зовнішніх умов: характер планування, облаштування, меблі, елементи оздоблення, посуд тощо. Спостерігається схожість житлового інтер’єру по всій території проживання українців. Така схожість природна: саме в організації внутрішнього простору житла конкретний народ втілює своє розуміння доцільності, вигоди й краси. Схожість і краса глиняного посуду, яким користувався український народ від початку свого існування і аж до наших часів, підтверджують єдність естетичних уподобань народу та зручності в організації щоденного побуту. Аналіз публікацій. Питанням вивчення українського народного посуду, його видових особливостей, художніх засобів оформлення присвячена низка наукових праць. Відомості про народне гончарне мистецтво центральних та південних районів України містяться у працях науковців ХІХ ст. та періоду незалежності. Деякі питання розвитку українського гончарного мистецтва та його типології розглядаються в публікаціях учених радянського періоду. Мета статті — проаналізувати види гончарного посуду, які були у використанні в українському народному житлі Придніпров’я. Висновки. Кожна селянська хата, як і сьогодні, так і сто літ тому, насичуючись побутовими виробами, що мають подвійні реальності, приховані значіння, прадавні смисли, являє собою своєрідний унікальний особистісний світ, який тісно переплітається із загальносуспільною буденністю, сприймаючи її впливи та активно впливаючи на неї, утворює гармонійний світ навколишнього середовища, в якому і живе сучасна людина. Тому нам важливо знати, не еволюцію української хати як образу, а її структуру, характер технології хатобудування, навіть ланцюг дій, що змінюються народною практикою у системі українського хатобудування, рівночасне дійство у вигляді орнаментно-декоративної і пластичної народної творчості різних складових, зокрема, й глиняного посуду як найстарішого з артефактів, котрі дійшли до нас і в сумі яких народжується традиційна українська оселя, зокрема, оселя українців Наддніпрянщини.Посилання
Babenko V.A. Etnograficheskij ocherk narodnogo byta Ekaterinoslavskogo kraya. Izdanie gubernskogo zemstva k ХІІІ arkheologicheskomu s’ezdu (s 75-yu fototipiyami, risunkami i chertezhami v tekste) [Ethnographic essay of the Ekateri- noslav province folk life. The country council publication to the XIII archaeological Congress (with 75 phototypes, paintings and drawings in the text)]. Ekaterinoslav: Tipografiya gubernskogo zemstva, 1905, 142 p. (in Russian).
Bagalii D.I. Zaselennia Pivdennoi Ukrainy (Zaporozkoho i Novorosiiskoho kraia) i pershi pochatky ii kulturnoho roz- vytku [Settling of the Southern Ukraine (Zaporozhye and Novorossiysk territory) and the first beginnings of cultural de- velopment]. Kharkiv: Soiuz, 1920, 111 p. (in Ukrainian).
Bajburin A.K. Zhilishche v obryadakh i predstavleniiakh vostochnykh slavyan [Housing in the rites and beliefs of East- ern Slavs]. Leningrad: Nauka, 1983, 188 p. (in Russian).
Kozlovskyi A.O. Istoryko-kulturnyi rozvytok Pivdennoho Podniprovia v IX–ХIV st. [Historical and cultural develop- ment in Southern Prydniprovia IX-XIV centuries]. Akad. nauk Ukrainy, In-t arheolohii [Scientific Academy of Ukraine, Institute of Archeology]. Kyiv: Nauk. dumka, 1992, 184 p. (in Ukrainian).
Naulko V.I., Artiukh L.F., Horlenko V.F., Kosmina T.V., Kurochkin O.V., Myshanych S.V., Nikolaeva T.O., Ponomarov A.P., Skurativsky V.T., Strunka M.L., Tkachenko L.O. and Shcherbii S.G. Kultura i pobut naselennia Ukrainy [Culture and life of Ukrainian people]. Kyiv: Lybid, 1993, 287 p. (in Ukrainian).
Kharkiv. derzh. akad. kultury and Kharkiv. obl. tsentr nar. Tvorchosti. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferencija "Tradytsiina narodna kultura: zberezhennia samobutnosti v umovakh globalizatsii'", 18-20 veres. 2004 g.: zb. materi- aliv [International scientific-practical conference "Traditional folk culture, identity preservation in the context of global- ization", September 18-20, 2004: Materials Collection]. Kharkiv: Region-inform, 2004, 202 p. (in Ukrainian).
Pachkova S.P. Mogylnyk zarubynetskoi kultury Vyshen'ky bilia Kyeva [Zarubintsy culture burial of Cherries near Kyiv]. Kyiv, 2008, 166 p. (in Ukrainian).
Poshyvailo O. Iliustrovanyi slovnyk narodnoi goncharskoi terminolohii Livoberezhnoi Ukrainy (Getmanshhyna) [Illus- trated dictionary of folk potter terminology of the left-bank Ukraine (Hetmanshchyna)]. Akad. nauk Ukrainy, In-t mystetstvoznavstva, folkloru i etnohrafii im. M.T. Rylskoho [Scientific Academy of Ukraine, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnography named afterRylskyi M.T.]. Opishne: Ukrainske narodoznavstvo, 1993, 237 p. (in Ukrainian).
Poshyvailo O. Etnografiia ukrainskoho honcharstva: Livoberezhna Ukraina [Ukrainian pottery ethnography: left-bank Ukraine]. Kyiv: Molod, 1993, 408 p. (in Ukrainian)
Shcherban A. and Shcherban O. Formy ta pryznachennia ukrainskoho glynianoho posudu druhoi polovyny ХІХ — per- shoi tretyny XX stolittia [Forms and appointment of Ukrainian pottery second half of the XIX - the first third of the XX century]. Narodoznavchi zoshyty [Etnology notebooks]. 2015, no. 2(122), 435–444 pp. (in Ukrainian).
Shcherban' O. Glynianyi horshyk u kulturi kharchuvannia ukraintsiv (kinets ХІХ – persha polovyna XX stolittia) [Clay pot in the Ukrainian food culture (late of the XIX - early of the XX century)]. Svit mrii. Mystetske obednannia [Dream- land. Art association]. 2015, 9 Mach. Available at: http://musart.org.ua/glynyanyj-gorschyk.htm. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Договір про передачу авторського права