Момент тертя в підшипниках ковзання

Автор(и)

  • L. N. Bondarenko Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2212-3058
  • G. K. Dyomin Придніпровська державна академія будівництва та архітектури., Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7470-0147
  • A. P. Buratinsky Придніпровська державна академія будівництва та архітектури., Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5152-3766

Ключові слова:

підшипники ковзання, кінематичні пари тертя, цапфа – вкладиш, п′ята – вкладиш, силові параметри

Анотація

Постановка проблеми. Досьогодні підшипники ковзання іще широко використовуються в машинобудуванні. Але їх розрахунок проводиться за застарілою методикою на основі такого досить хиткого параметра як спрацюваннявкладиша підшипника. При цьому в довідковій літературі прийнято вважати, якщо матеріали вала та вкладиша однорідні, то поверхні деталей по мірі спрацювання залишаються циліндричними і торкаються між собою у всіх точках дуги спирання. Мета статті — визначити момент тертя в підшипниках ковзання на основі силових параметрів. Висновки. Оскільки головною причиною зносу кінематичних пар «цапфа – вкладиш» та «п'ята – вкладиш» підшипників ковзання є тертя, то і розрахунок моменту тертя, середнього радіуса тертя були проведені виходячи з роботи сил тертя. Показано, що залежності моменту тертя від кута обхвату за одержаними формулами і наведеними в довідковій літературі мають якісно різний вигляд, тобто: при розрахунках за довідковими формулами момент тертя пропорційний куту обхвату, а за одержаними — обернено пропорцiйний внаслідок зменшення загальної величини нормального тиску. Недоврахування моменту тертя при великих кутах обхвату складаєвід 40 до 15 %. Різниця у величині моментів сил тертя в кінематичних парах, що припрацювалися та не припрацювалися, за реальних способів їх механічної обробки складає 2...3 %, що дозволяє заявитипро можливостізниження вимог до якості обробки контактуючих поверхонь підшипнків ковзання.

Біографії авторів

L. N. Bondarenko, Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кафедра прикладної механіки, к. т. н., доц.

G. K. Dyomin, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури.

Кафедра теоретичної механіки, к. т. н., доц.

A. P. Buratinsky, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури.

Кафедра теоретичної механіки, к. т. н.

Посилання

Kozhevnikov S.N. Teoriya mekhanizmov i mashin [Theory of mechanisms and machines]. Moskva: Mashinostroenie, 1969, 584 p. (in Russian).

Bondarenko L.N. Raschet kolodochnykh tormozov s uchetom ugla obkhvata kolodkoj shkiva [Calculation of drum brakes, taking into account the angle of the pulley block girth]. Pod’’emnye sooruzheniya. Spezialnaya tekhnika [Lifting equipment. Special equipment]. 2011, no. 10 (118), pp. 24–26. (in Russian).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Наукові дослідження